راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی چگونه است؟

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی یا به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در صنعت غذا بسیار پر رونق و همراه با فرصت‌های بسیاری برای کارآفرینان است. این نکته را در ذهن نگه دارید که مهم نیست شما در کجای بازار  تولید مواد غذایی هستید! احتمالا شما تازه قدم به این بازار گذاشتید و هدفتان از راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی، شروع کسب کار خودتان است. برای کسب سود در این بازار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تحقیق، دانش، سرمایه مناسب و نیروی ماهر دارد. اما برای راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهید؟

در این مقاله از نوین صنعت قصد داریم نیازهای برپایی یک کارخانه تولید مواد غذایی را توضیح دهیم تا برای شروع کسب و کار مورد علاقه خود آماده شوید.

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی، از کجا باید شروع کنید؟

قبل از پرداختن به جزئیات راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی، ابتدا باید به‌ درستی انگیزه و اهداف خود را مشخص کنید.

اجازه دهید با یک مثال شروع کنیم. آیا هدف شما از راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی تولید یک محصول غذایی منحصر به فرد است یا ترجیح می دهید که مواد غذایی که ارزان‌تر و با کیفیت بالاتر تولید کنید؟ شاید هم به فکر صادرات مواد غذایی هستید.

کافی هست که کمی عمیق به هدف و استراتژی کسب و کارتان فکر کنید تا متوجه شوید که از این دست مثال ها بسیار زیاد است! تعیین دقیق هدف بر تصمیمات شما در طول فرآیند راه‌اندازی کاملا تاثیر گذار است.

باید نوع مواد غذایی که قصد تولید آن را دارید قبل از راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی، شناسایی کنید. پس این سوال را از خود بپرسید «چه نوع غذایی می خواهید تولید کنید؟» نوع محصول و مواد غذایی بر نوع تجهیزات مورد نیاز، مقررات بهداشتی و مجوزهایی که باید دریافت کنید، تاثیرگذار است.

تدوین یک طرح تجاری دقیق که محصول، بازار هدف، استراتژی بازاریابی و بودجه بندی  شما را پوشش می دهد بسیار ضروری است.

پس از تعریف محصول و طرح کسب و کار نوبت به تعیین محل کارخانه مواد غذایی می‌رسد. مکانی که برای راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی خود انتخاب می‌کنید، باید امکان‌هایی نظیر دسترسی آسان به مواد خام، راحتی رفت و آمد نیروی کار را فراهم کند. فراموش نکنید که محل کارخانه باید با مقررات تاسیسات و تولید مواد غذایی هم مطابقت داشته باشد.

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی و نکات تکمیلی محل احداث

حتما قبل از راه‌اندازی کارخانه فرآورده های غذایی، زمین محل احداث را به‌درستی بررسی کنید. اولین موردی که باید قبل از تعیین محل احداث در نظر بگیرید، ارزیابی دقیق متراژ محل احداث و بررسی این است که آیا این محل نیازهای عملیاتی شما را نه تنها در حال حاضر، بلکه در آینده نیز برآورده می‌کند یا خیر.

حتما توپوگرافی کلی محل احداث را در به دقت در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که محل احداث در مناطق پست قرار نگرفته باشد. در این صورت ممکن است منطقه خوبی برای احداث کارخانه نباشد؛ چراکه این مناطق ممکن است مستعد سیل باشند.

مورد بعدی که باید بدانید این است که آیا کارخانه دیگری در اطراف محل احداث مورد نظرتان قرار گرفته است یا خیر.

اگر جوابتان مثبت هست، باید بدانید آن کارخانه چه چیزی تولید می کند؟ شاید با بررسی کارخانه همسایه‌تان به این نتیجه برسید که مکان کارخانه‌تان را عوض کنید. به‌عنوان مثال، اگر محل احداث در کنار کارخانه تولید پلاستیک است، آن محل را فراموش کنید!

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی

تجهیزات لازم برای راه اندازی کارخانه مواد غذایی

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی، به نوع محصول غذایی که قصد تولید آن را دارید کاملا مرتبط است.

برای نمونه اگر کارخانه‌ای برای تولید فلافل راه اندازی می کنید، به تجهیزاتی برای آسیاب کردن نخود، شکل دادن به خمیر و سرخ کردن نیاز دارید. سایر تجهیزات متداول در یک کارخانه مواد غذایی شامل تجهیزاتی از جمله میکسر، اجاق گاز و ماشین‌آلات بسته‌بندی می‌شود.

برای مشاهده انواع دستگاه‌های مکانیزه تولید مواد غذایی، می‌توانید محصولات نوین صنعت را مشاهده کنید.

سرمایه‌گذاری روی تجهیزات با کیفیت بالا برای تولید کارآمد و تضمین ایمنی و کیفیت محصولات غذایی شما ضروری است و از طرف دیگر بهداشت، اولویت اصلی در تولید مواد غذایی است؛ بنابراین تمیز کردن و نگهداری تجهیزات شما باید به‌آسانی انجام گیرد.

خرید انواع دستگاه فلافل زن اتوماتیک

 

نیروی انسانی مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی

تعداد کارکنان مورد نیاز شما به اندازه عملیات و پیچیدگی فرآیند تولید شما بستگی دارد. اما شما تنها به منطور راه‌اندازی تجهیزات تولید مواد غذایی به نیروی انسانی نیاز ندارید، بلکه برای تولید، کنترل کیفیت، تعمیر و نگهداری تجهیزات و وظایف اداری باید نیروهای متخصص استخدام کنید. استخدام کارکنان مجرب می‌تواند به اطمینان از تولید کارآمد و رعایت مقررات ایمنی مواد غذایی کمک کند.

آموزش در یک کارخانه مواد غذایی نیز بسیار مهم است. همه کارکنان باید در مورد اقدامات ایمنی مواد غذایی و استفاده از تجهیزات آموزش ببینند. جلسات آموزشی منظم به حفظ استانداردهای بالای بهداشت و کیفیت در کارخانه شما کمک می‌کند.

 

Ezgif.com Webp Maker 1 راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی چگونه است؟

طراحی چیدمان یک کارخانه مواد غذایی را جدی بگیرید

طراحی یک چیدمان برای راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی، یک مرحله مهم در فرآیند راه‌اندازی است که باید جدی بگیرید.

چیدمان تجهیزات باید به شکلی باشد که نه تنها استفاده از فضای موجود را به حداکثر برساند، بلکه امکان دسترسی آسان به ماشین آلات، تجهیزات و مواد تشکیل‌دهنده را فراهم کند.

حمل و نقل بین نقاط در یک کارخانه تولید مواد غذایی بسیار مهم است. بهتراست که جابجایی مواد به شکل دستی در هر مرحله از فرآیند به حداقل برسد تا خطر آلودگی کاهش و کیفیت افزایش یابد.

نگهداری و تعمیرات در یک کارخانه مواد غذایی اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین باید فضای کافی در اطراف ماشین‌آلات برای این کارها به‌خوبی برنامه ریزی شود. علاوه بر این، سیستم‌های نظافتی کارآمد باید برای حفظ بهداشت در تمامی مناطق گنجانده شوند.

اهمیت خدمات ضروری در یک کارخانه مواد غذایی

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی موفق، به شدت به خدمات و امکانات مجهز بستگی دارد. اطمینان از تامین انرژی برای فرآیندهایی مانند آماده‌سازی و بسته‌بندی مواد غذایی حیاتی است.

تامین آب تمیز هم برای فرآیند تولید غذا و هم برای تمیز کردن تجهیزات را در نظر داشته باشید. یک سیستم خودکار که کنترل کیفیت را در طول فرآیند تولید تضمین می‌کند و یا تمیز کردن کارآمد بدون نیاز به تنظیم دستی شیرها در هر بار ارائه می‌کند، می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی باشد.

تولید مواد غذایی اغلب ضایعات زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین باید یک سیستم دفع مناسب در محل احداث ایجاد کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام زباله‌ها به‌درستی دفع می‌شوند و مواد آلوده طبق مقررات تعیین شده توسط دولت از کارخانه خارج خواهد شد.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی

«راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی» نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد. هزینه‌های عمده شامل هزینه زمین یا ساختمان‌ها، تجهیزات، مواد اولیه و حقوق کارکنان است. هم‌چنین برای بازاریابی و سایر عملیات تجاری به بودجه نیاز دارید. کل سرمایه مورد نیاز به مقیاس عملیات شما و مکان کارخانه شما بستگی دارد.

فراهم‌آوری سرمایه می‌تواند یک چالش جدی برای کارآفرینان است. منابع مالی برای سرمایه گذاری شامل پس‌انداز شخصی، وام و سرمایه گذاری از طرف شرکا یا دیگر اسپانسرها است.

شما یک برنامه مالی دقیق نیاز دارید تا تمام هزینه های راه اندازی شما را پوشش داده و درآمد و هزینه‌های آینده شما را به بهترین شکل ممکن پیش بینی کند.

موارد مهم که برای آن‌ها نیاز به تخصیص سرمایه جهت راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی دارید، عبارت هستند از:

زیرساختها

زیر ساخت های مورد نیاز شامل هزینه‌های مربوط به خرید یا اجاره یک تاسیسات مناسب، بازسازی، ساخت فضای کارخانه، راه‌اندازی تاسیسات مانند آب، برق و سیستم‌های مدیریت پسماند است.

تجهیزات و ماشین‌آلات

 حتما تا جای ممکن سعی کنید که بر تجهیزات و ماشین‌آلات باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید که با نیازها و ظرفیت تولید شما همسو باشد. البته تعمیر و نگهداری تجهیزات را هم در نظر بگیرید.

مواد خام

این مورد شامل اختصاص بودجه برای تامین مواد اولیه جهت تولید مواد غذایی و بسته بندی است.

هزینه‌های نیروی کار

 حقوق و مزایای نیروی کار خود از جمله کارکنان تولید، پرسنل کنترل کیفیت و کارکنان اداری را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید افراد کم تجربه را استخدام کنید، هزینه های آموزشی را در نظر بگیرید.

از مارکتینگ کسب و کار خود غافل نشوید

حتما بودجه‌ای را برای فعالیت‌های تبلیغات، مارکتینگ و برندسازی در نظر داشته باشید تا با ایجاد آگاهی از محصولاتی که تولید می‌کنید و ترغیب به خرید محصولاتتان، حضور قوی در در بازار را شروع کنید. این بودجه شامل هزینه طراحی، بسته‌بندی، طراحی و بهینه‌سازی وب‌سایت، تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی است.

به فکر گسترش کارخانه مواد غذایی خود باشید

ممکن است زمانی فرا برسد که تقاضای مصرف کنندگان بیشتر از قابلیت های تولیدی کارخانه شما باشد. در این نقطه عطف بحرانی، باید تصمیم بگیرید که چگونه عملیات خود را برای افزایش ظرفیت تولید تغییر دهید.

اصلاح امکانات یا عملیات تولید مواد غذایی فعلی یکی از گزینه‌های پیش رویتان برای گسترش کارخانه مواد غذایی است.

 

سخن آخر

راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی یک فرآیند پیچیده و حساس است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه قابل توجه و درک کامل فرآیندها و مقررات تولید مواد غذایی دارد. با این حال، با رویکرد و منابع مناسب، می‌تواند یک سرمایه گذاری سودآور باشد.

اگر به منظور «راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی» نیاز به مشاوره دارید همین الان با شرکت نوین صنعت تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در مسیر راه اندازی تولید مواد غذایی راهنمایی کنند.

شرکت نوین صنعت به‌عنوان تولیدکننده ماشین‌ آلات صنایع غذایی، انواع دستگاه فلافل زن، خط تولید فلافل، ناگت و کتلت، دستگاه سرخ‌کن اتوماتیک صنعتی، دستگاه قالبگیر صنعتی و انواع دستگاه‌های صنعتی تولید مواد غذایی را تولید می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *