7 مزیت فلافل برای سلامتی یا چرا باید فلافل(Falafel)بخوریم؟

مزیت فلافل چیست؟ سوالی که خیلی ها از ما می پرسند! از اینجا شروع کنیم که فلافل یکی از خوشمزه ترین غذاهای فست فودی به حساب می آید و واقعاً طرفداران زیادی دارد. در بیشتر کشورها از آن در رژیم غذایی استفاده می شود و نوع نخودی فلافل بسیار محبوب است. فلافل درست شده از نخود، مزایا و خواص زیادی برای بدن دارد.

در این مقاله ابتدا به طور کامل شما را با مفهوم فلافل آشنا کرده و سپس سراغ فواید فلافل و طرز تهیه آن خواهیم رفت، پس تا انتهای مطلب با نوین صنعت همراه باشید.

فلافل چیست؟

فلافل یک غذای بسیار خوشمزه است که در بیشتر کشورهای خاورمیانه از جمله ایران خورده می شود. معمولاً فلافل را با نخود درست می کنند اما می توان با دیگر حبوبات مانند لوبیا یا باقالی هم درست کرد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که فلافل در خاورمیانه، یک غذای سنتی محسوب می شود.

فلافل چه نوع غذایی هست و خاصیت فلافل در چیست؟

فلافل را می توان با انواع نان خورد اما نوع ساندویچی آن بسیار مورد پسند است. آن را می توان با انواع مواد مثل خیارشور، گوجه فرنگی یا حتی ترشی خورد. فلافل را هم می توان سرخ کرد و هم می توان در فر پخت؛ نوع پخته شده آن سالم تر است.

  • می توان فلافل را به عنوان یک پیش غذا، غذای اصلی یا یک میان وعده استفاده کرد.
  • شاید باورش سخت باشد ولی اگر فلافل سرخ نشود، یک غذای رژیمی و سالم به شمار می آید!
خرید دستگاه فلافل زن اتوماتیک شرکت نوین صنعت

ارزش غذایی و خواص فلافل

باید بدانید که یکی از خواص فلافل به انواع پروتئین های گیاهی در کنار انواع  ادویه های خوش طعم، سبزی های تازه، سیر و موسیر می باشد و به عنوان یکی از غذاهای اصلی در رستوران های مدیترانه ای و خاورمیانه ای سرو می شود.

اینفوگرافیک خاصیت فلافل و ارزش غذایی Falafel

جالب است بدانید که بر خلاف تصور عموم که اطلاع چندانی از فواید فلافل ندارن، فلافل ارزش غذایی زیادی دارد و یک غذای گیاهخواری محسوب می شود. اگر فلافل با نخود تهیه شود، بدون گلوتن بوده و حاوی مقادیر زیادی از کربوهیدرات است؛ از این رو (خاصیت فلافل) آن چندین برابر می شود.

نخود غنی از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، فسفر، روی، فولات، پتاسیم، ویتامین های B و منیزیم است که برای راندمان سالم بدن جزو واجبات می باشند و در کاهش قند خون و لاغری بسیار مؤثرند.

غذاهای حاوی فیبر، به کنترل قند خون کمک می کنند. فیبر هضم را کند می کند و اجازه می دهد قند به آرامی از دستگاه گوارش به جریان خون منتقل شود.

از آنجایی که نخود پتاسیم هم دارد، برای سلامت سیستم عصبی سودمند است. بنابراین دیگر (مزیت فلافل)، تأثیر آن بر سلامت روانی مصرف کننده ها می باشد.

شاید به جرات بتوان گفت که مهمترین (فواید فلافل) در مقایسه با غذاهای سرخ شده بسیار کم کالری بوده و سرشار از چربی های سالم و کم سدیم است؛ بله خوشبختانه این از دیگر خاصیت فلافل، این فست فود محبوب، حاوی چربی های ترانس یا چربی های اشباع‌ شده نیست. یادتان باشد که چربی های ترانس یا اشباع‌ شده از بزرگ‌ترین عوامل در ایجاد کلسترول بالا به شمار می آیند.

جالب است بدانید که غذاهای مشابه، مانند سایر کتلت ها یا دونر کباب، همگی حاوی گوشت های پر کالری هستند، در حالی که نخودی که فلافل از آن تهیه می شود، کالری بسیار کمتری دارد.

از دیگر مزیت فلافل، مفید بودن آن در تنظیم سطح قند خون و گلوکز می باشد که برای افراد دیابتی واقعاً یک نعمت محسوب می شود.

در ضمن حبوبات به خاطر مواد تشکیل دهنده خود، در سم زدایی از بدن تأثیرگذار هستند و مواد سمی و بد را از بدن و جریان خون، خارج می کنند. چون در پخت فلافل از حبوبات استفاده می شود، در سم زدایی از بدن مؤثر بوده و برای سلامتی جسمی خاصیت زیادی دارد.

فلافل حاوی روی نیز هست و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. افزایش سیستم دفاعی و ایمنی بدن، از ابتلا شدن به بیشتر بیماری ها، جلوگیری می کند. برای همین فلافل یک غذا یا میان وعده پر خاصیت برای همه گروه های سنی به شمار می آید.

خالی از لطف نیست اگر بدانید، خوردن فلافل برای بچه ها هیچ ضرری ندارد، حتی می شود گفت که یک غذای محبوب برای آنها است. می توانید با تزئین کردن، ظاهر متفاوتی به آن داده و کودکان را به خوردنش تشویق کنید.

همانگونه که گفته شد، نخود یک ماده بسیار مفید و پر خاصیت می باشد و چون ترکیب اصلی فلافل را تشکیل می دهد، در پیشگیری و مبارزه با انواع سرطان ها، از جمله سرطان سینه در بانوان اثر بخش است. از این رو می شود آن را در برنامه غذایی گنجاند و از خوردن آن لذت برد. (مزیت فلافل) که تمامی ندارد!

اگر وقت غذا خوردن پیدا نمی کنید، فلافل بخورید! فلافل مدت زیادی می تواند شخص را سیر نگه دارد و کسانی که می خواهند رژیم بگیرند و به تناسب اندام برسند، می توانند فلافل را در رژیم غذایی شان جای دهند.

خواص فلافل مواد غذایی موجود در فلافل

یک فلافل 17 گرمی به طور معمول دارای مواد معدنی زیر می باشد:

  • 57 درصد کالری
  • 3 گرم چربی
  • 50 میلی گرم سدیم
  • 4 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم فیبر
  • 5 گرم گلوکز
  • 3 گرم پروتئین

هر چقدرا ز ارزش غذایی فواید فلافل برایتان بگوییم، کم است! یک فلافل حاوی 5 گرم کربوهیدرات می باشد که بیشتر مواد تشکیل دهنده آن نخود است. این غذا سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و فیبر محلول است. هر دو این مواد در سلامتی افراد بسیار تأثیر گذارند.

همچنین سبزیجات موجود در فلافل هم به آن خاصیت ضد سرطانی می دهند و از دیگر فواید فلافل محسوب می شوند. جعفری و گشنز استفاده شده در آن هم باعث خوشمزه تر شدن و هم افزایش ارزش غذایی فلافل می شود. نخود استفاده شده درفلافل همچنین حاوی ویتامین A نیز هست که برای سلامتی بینایی مفید می باشد.

خاصیت دیگر فلافل، پروتئین زیاد آن است که در گیاهخواران جایگزین مناسبی برای گوشت می باشد. همچنین موجب کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شود. چون گردش خون در بدن را بهتر می کند، از این رو، برسلامت قلب تاثیر گذار است. نخود موجود در فلافل از بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری می کند.خاصیت دیگر فلافل تنظیم میزان گلوکز و انسولین مفید  در بدن می باشد.

از دیگر (مزیت فلافل) میتوان به نقش آن در عضله سازی اشاره کرد. فلافل منبع خوبی از پروتئین بالا است که به بدن ما کمک می کند اسیدهای آمینه تولید کند، و این امر موجب افزایش عضله سازی در بدن می شود. نخود منبع خوبی برای کلسیم است و در سلامت استخوان ها نقش بسزایی دارد. بنابراین فایده دگیر فلافل، تاثیر مثبت بر استخوان سازی است.

همانگونه در بالا هم اشاره شد، از دیگر مزیت فلافل، تاثیر آن در کاهش وزن است. افرادی که می خواهند رژیم بگیرند و لاغر شوند، می توانند از فلافل پخته شده در فر استفاده کنند. برای کاهش مضرات فلافل سرخ شده، می توانید از روغن زیتون در پخت آن استفاده نمایید.

چون فلافل پروتئین، فیبر و ریز مغذی های زیادی دارد، باعث کم شدن اشتها می شود. به همین دلیل در کاهش وزن مؤثر است و موجب چاقی نمی شود. تناسب اندام، در پیشگیری از بیشتر بیماری های مزمن، تاثیر گذار است. بهتر است بدانید که منگنز موجود در فلافل، برای بهتر شدن تنفس و سلامت ریه ها بسیار مفید می باشد.

ماده اصلی تشکیل دهنده فلافل نخود می باشد، آهن موجود در آن، از کم خونی و بیماری های خونی، جلوگیری می کند و که سبب شده تا  دیگر خاصیت فلافل باشد. خوردن نخود گردش خون در بدن را بهتر می کند. منیزیوم فلافل، استرس و اضطراب را از بین می برد و اعصاب را آرام می کند و خود از دیگر فواید فلافل است.

فیبر بالا و کربوهیدرات های موجود در فلافل، برای سلامت گوارش خوب است و عملکرد روده را بهبود می بخشد. از دیگر خاصیت فلافل، تاثیر آن در عضله سازی می باشد که به دلیل وجود نخود در آن است. همچنین سبزیجات موجود در فلافل نیز در سلامت دستگاه گوارش و روده مؤثر است و از دیگر مزیت های مصرف فلافل محسوب می شود.

نقش و مزیت فلافل در گیاهخواری

دیگر (فواید فلافل) می توان به نقش آن در گیاهخواری اشاره کرد. فلافل جایگزینی مناسب برای غذاهای  تهیه شده با گوشت است که در بین گیاهخواران و وگان ها محبوبیت دارد.  افرادی که گوشت مصرف نمی کنند، گیاهخوار و افرادی که گوشت و پروتئین نمی خورند، وگان هستند. فلافل برای این افراد غذای خوبی به شمار می آید و آنها می توانند با خیال راحت از آن در رژیم غذاییشان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: کسب و کار فلافل(راهنمای کامل از سیر تا پیاز)

گیاهخواری و مزیت فلافل

با مزیت فلافل آشنا شدیم اما عوارض احتمالی آن چیست؟

از عوارض فلافل می شود گفت که ممکن است خوردن آن برای برخی افراد مضر باشد و در آنها آلرژی ایجاد کند. آلرژی ایجاد شده به خاطر نخود است. یکی دیگر از مضرات آن، سرخ شدنش در روغن است. اگر آن را در فر بپزید بهتر است و ضرری برای بدن ندارد. گاهی اوقات ممکن است برخی افراد نسبت به ادویه های موجود در آن آلرژی نشان دهند که با کم کردن مقدار ادویه می توان این خطر را از بین برد. بهتر است فلافل را در منزل تهیه کنید تا روغن و چربی اش را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: راز فرمول فلافل که هیچ کس به شما نمی گوید

طریقه درست کردن فلافل 

هنگام تهیه فلافل با نخود، از شب قبل نخود را خیس و سپس آن را چرخ کرده و با ادویه هایی مثل نمک، فلفل، زردچوبه و انواع سبزیجات مانند گشنیز و جعفری ترکیب کنید. برای اینکه فلافل های شما وا نرود، می توانید به آن مقداری آرد یا بکینگ پودر اضافه کنید.

همچنین سیر نیز جزء مواد اصلی فلافل به شمار می آید که طعم خوبی به آن داده و خاصیتش را چندین برابر می کند. فلافل را با لوبیا، عدس و حتی با باقالی هم می توان تهیه کرد اما نوع نخودی آن خوشمزه تر و محبوب تر است. آن را می توان هم با نخود خیس شده و هم با کنسرو نخود درست کرد. در صورت استفاده از نخود کنسرو شده در تهیه فلافل، یادتان باشد حتماً پیش از چرخ کردن، آن را آبکش نمایید.

برای تهیه حدود 12 فلافل از مواد و نسبت های زیر استفاده می شود:

  • 1  قوطی 15 اونس (425 گرمی) نخود آبکشی شده
  • 4  حبه سیر تازه
  • 1/2  فنجان (75 گرم) پیاز خرد شده
  • 2  قاشق غذاخوری جعفری تازه و خرد شده
  • 1  قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون
  • 3  قاشق غذاخوری (30 گرم) آرد همه منظوره
  • 1  قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • 2  قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) آب لیمو
  • 1  قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
  • 1  قاشق چایخوری گشنیز آسیاب شده
  • یک کم نمک
  • یک پیمانه فلفل سیاه

فر را با دمای 400 درجه فارنهایت (200 درجه سانتیگراد) گرم کنید و یک ورقه پخت را با روغن چرب کنید.

نخود، سیر، پیاز، جعفری، روغن زیتون، آرد، بکینگ پودر، آبلیمو، زیره، گشنیز ، نمک و فلفل را در غذاساز مخلوط کنید. زمان بگذارید  تا حدود 1 دقیقه با هم ترکیب شوند.

مخلوط را اسکوپ کنید، آنها را به شکل نان های کوچک درآورید و روی ورقه پخت قرار دهید.

فلافل ها را به مدت 10 تا 12 دقیقه بپزید و بعد آنها را  برگردانید. آنها را 10 تا 12 دقیقه دیگر بپزید تا طلایی و ترد شوند.

سپس از فر در بیاورید و با هر سس یا چیزهای دیگری که دوست دارید، میل کنید. البته چند روش متفاوت برای تهیه فلافل وجود دارد که ما به یک نوع رایج  از آنها اشاره کردیم و شما طبق سلیقه خود می توانید از بین دستورالعمل های موجود، نحوه تهیه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

کلام پایانی 

در مورد (مزایای فلافل) می شود گفت که یک جایگزین گوشت برای وگان ها و گیاهخواران و یک میان وعده خوشمزه برای همه قشر افراد است. آن را با سالاد یا انواع سس ها می توان میل کرد. فلافل بسیار مغذی بوده و سرشار از ریزمغذی ها، فیبرهای غذایی، پروتئین ها و ویتامین ها است. اگرچه فلافل را اغلب سرخ می کنند، بهتر است آن را بپزید تا فواید فلافل از بین نرود. با همه این فواید، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *