اسرار فرمول فلافل که هیچ کس به شما نمی گوید

راز فرمول فلافل که هیچ کس به شما نمی گوید

فلافل یکی از خوشمزه ترین و بسیار پرطرفدار است. این غذا مخصوصاً در کشور های عربی بسیار محبوب است و جزو غذاهای محلی و اصلی آنها محسوب می شود. برای این که بتوان خوشمزه ترین نوع آن را درست کنیم، باید اسرار فرمول فلافل را بدانیم.

برخی از سرآشپز های دنیا ریشه این غذا را به اعراب و برخی دیگه ریشه آن را به کشور اسرائیل نسبت می دهند. در ایران و به خصوص در جنوب، نیز فلافل فست فودی است که خواهان زیادی دارد. درست کردن آن بسیار آسان است. یکی از  اسرار فرمول فلافل این است که از نخود خشک استفاده کنید و آن را یک شب در آب سرد خیس کنید.

در سال ‌های اخیر، محبوبیت این خوراکی به‌عنوان یک غذای لذیذ وگان و گیاهی به لطف بافت و طعم بی‌ نظیر آن، بسیار بیشتر شده است. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای جایگزین کردن گوشت یا تقویت رژیم غذایی وگان خود هستید، این غذا بهترین انتخاب است.

نخود، پیاز، سیر، جعفری، گشنیز و ادویه جات جزو مواد اصلی این غذا هستند. ما در این مطلب می خواهیم راز درست کردن یک فلافل بی نظیر و لذیذ را به شما بگوییم.

 

خرید انواع دستگاه فلافل زن نوین صنعت

فلافل چیست؟

فلافل سرخ شده یا پخته شده از نخود آسیاب شده درست می شود و می تواند یک قسمت خوشمزه از شام یا یک میان وعده سیر کننده باشد. این ساندویچ یک غذای محبوب خاورمیانه است که از نخود آسیاب شده و سبزیجات معطر تهیه می شود. مخلوط نخود به شکل گلوله های کوچکی در می آید که در روغن سرخ می شوند. ادویه جزو اسرار فرمول فلافل است.

می توان آن را با نان و سس های مخصوص میل کرد. در برخی از کشور های خاورمیانه آن را با نوعی نان مخصوص به نام  پیتا و سس تاهینی یا هوموس سرو می کنند. از دیگر اسرار فرمول فلافل، اضافه کردن گشنیز به جای جعفری، سیر، سبزی‌ ها و ادویه جات است.

فلافل کاملا گیاهی و بدون گلوتن هستند (البته همه دستور العمل ها بدون گلوتن نیستند). بنابراین میان وعده مناسبی برای افراد زیادی با نیاز ها و عادات غذایی متفاوت است. به طور سنتی، یک غذای سرخ کردنی است که با روغن زیادی سرخ می شود. اما اگر دوست ندارید اآن را سرخ کنید، می توانید آن را در فر هم بپزید.

 

 

 فلافل

فلافل چه طعمی دارد؟

همان طور که در بالا هم گفته شد (فلافل) عموماً دارای طعمی غنی و لذیذ است. رایج ترین سبزیجات به کار رفته در آن شامل زیره سبز، گشنیز، جعفری و نعناع است. البته دستور پخت های متفاوتی برای آن وجود دارد که می توان با توجه به ذائقه خود آنها را تغییر داد.

ادویه ها جنبه حیاتی و جزو اسرار فرمول فلافل هستند که طعم این غذا را بی نظیر می کنند. در هنگام تهیه فلافل هر چقدر از ادویه های بیشتری استفاده کنید، طعم آن بهتر می شود. در مقایسه، هر چه کمتر از سبزی و ادویه در دستور پخت این غذا خود استفاده کنید، طعم غنی و لذیذ آن از بین می رود.

فلفل قرمز، دارچین، فلفل سیاه و پودر چیلی طعم متفاوت و شگفت انگیزی به این غذا می دهند و می توان گفت از اسرار فرمول فلافل می باشند. بنابراین، طعم خاص این خوراکی خوشمره به نوع و تعداد سبزیجات، ادویه ها و مواد معطری که برای اضافه کردن به دستور انتخاب می کنید، بستگی دارد.

اسرار فرمول فلافل در یک نگاه

همان طور که در مطالب بالا هم اشاره شد، نخود، پیاز، سیر، جعفری، گشنیز و ادویه جات جو ترکیبات اصلی فلافل هستند. همه این مواد در مخلوط کن ریخته می شوند تا خمیری به دست آید که به شکل توپ در می آید. یکی از اسرار  این است که در تهیه آن از کنسرو نخود استفاده نکنید. زیرا روی طعم آن تاثیر می گذارد و آن  خوشمزه نمی شود.

نخود جوش شیرین (برای از بین بردن نفاخی نخود) پیاز، جعفری یا گشنیز (هر کدام که ترجیح می دهید یا هر دو) سیر، زیره و نمک جزو ترکیبات اصلی فلافل هستند.

مواد دیگری وجود دارد که از اسرار فرمول فلافل و دلایل خوشمزگی آن است. استفاده از این مواد اختیاری است. این مواد فلفل سیاه تازه آسیاب شده، فلفل قرمز، هل آسیاب شده و دانه های کنجد می باشد. اگر در حین پختن احساس کردید قرص ها می شکند یا متوجه شدید که مخلوط  شما بیشتر از حد مرطوب است، می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید.

در ادامه مطلب ما سعی کرده ایم راز های خوشمزه شدن این غذای فوق العاده، از جمله مواد تشکیل دهنده، روش پخت، سس ها و خواص بی نظیر آن را برای شما بیان کنیم.

 مواد تشکیل دهنده فلافل

(فلافل) را می توانید با مواد مختلف درست کنید. با این حال، اجزای اصلی که پایه غذا را تشکیل می دهند شامل نخود، لوبیا یا هر دو می باشند. بسته به مواد موجود در دستور پخت فلافل شما، رنگ آن می تواند از سبز روشن تا قهوه ای تیره متغیر باشد.

همچنین در تهیه این غذا  مواد معطری مانند سیر، پیاز و آب لیمو اس که جزو اسار فرمول نیز می باشد. جایی که می توان در پخت آن خلاقیت به خرج داد، گیاهان و ادویه جات هستند. در برخی از دستور العمل های سنتی، پودر گشنیز و زیره استفاده می شود و از اسرار فرمول فلافل می باشد.

همان گونه که در مطالب بالا هم اشاره کردیم نعناع، ​​گشنیز و جعفری رایج‌ ترین سبزیجات در دستور تهیه فلافل هستند. اما سبزی هایی مانند ریحان جعفری ترخون  پیازچه نیز می ‌توانند به عنوان جایگزین، در دستور پخت فلال مورد استفاده قرار گیرند.

در نهایت فلافل ها سرخ شده یا پخته می شوند. روغن زیاد بهترین راه برای سرخ کردن فلافل است. بنابراین، استفاده از روغن گیاهی، کانولا، آفتابگردان یا روغن آووکادو می تواند بی ضرر باشد.

 

طرز تهیه فلافل خانگی با نخود

 

روش پخت خانگی خوشمزه

سعی کنید از نخود غیر کنسروی  استفاده کنید. حتماً از شب قبل نخودها را با آب سرد خیس کنید. در زمان پخت نیز آن را از صافی رد کنید تا آبش گرفته شود. فلافل را نمی توان با کنسرو نخود درست کرد. زیرا بافت، طعم آن اثر می گذارد. نخود ها را حداقل 12 ساعت در آب خیس کنید. این نکته جزو اسرار فرمول فلافل می باشد.

هنگام خیساندن نخود، از جوش شیرین استفاده کنید. زیرا نخود را نرم کرده و به پخت بهتر و سریع تر آن کمک می کند. این مورد نیز به نوبه خود، جزو اسرار فرمول این خوراکی است. سپس می توانید مواد فلافل را در غذا ساز یا مخلوط کن، چرخ کنید.

بگذارید مخلوط به مدت 30 دقیقه بماند. زیرا این مخلوط به طور یکنواخت هیدراته می شود و نشاسته موجود در نخود به فلافل کمک می کند شکل خود را حفظ کند و اصطلاحاً هنگام پخت وا نرود.

سعی کنید اندازه فلافل ها کوچک باشد تا خوب بپزند. می توانید از قالب گیر دستی برای این کار استفاده نمایید. از دو چنگال یا کفگیر برای برگرداندن آن ها در ماهیتابه کمک بگیرید. توجه داشته باشید که روش پخت نیز جزو اسرار فرمول فلافل خوشمزه و بی نظیر است.

علاوه بر آن، فلافل دارای بافتی متمایز و بی نظیر است. از بیرون ترد و از داخل نرم و متراکم است. با این حال، وقتی فلافل را در روغن سرخ می ‌کنید، ترد تر می ‌شود. وقتی در پخت  فقط از نخود استفاده شود ، بافت نرم ‌تری به آن می دهد.

طرز تهیه سس فلافل با طعم بسیار عالی

سس تاهینی یا سس ارده جزو بهترین و لذیذ ترین سس هایی است که می توان با (فلافل) خورد. برای تهیه این سس، 1/4 فنجان ارده، کمی نمک، 1 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و 1 قاشق غذاخوری آب سرد را با هم مخلوط می کنیم.

با تنظیم مقدار آبلیمو می توانید به راحتی این سس تاهینی را به طعم دلخواه خود در بیاورید. فقط به مزه کردن و اضافه کردن آب لیمو ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید درست است. همچنین می توانید یک حبه سیر خرد شده و ادویه های دلخواه خود را اضافه کنید. فلفل سیاه، زیره، هل، سماق از ادویه ها و اسرار فرمول فلافل خوشمزه می باشند.

روش سرو فلافل ترد و پفکی

می توانید به روش های مختلف میل کنید. با این حال، رایج ‌ترین آنها خوردن این غذای محبوب با نان ساندویچ، نان لواش و در برخی از قسمت های خاورمیانه با نان پیتا است. همچنین  می توان گوجه‌فرنگی، خیار شور، کاهو، پیاز، ترشی و هوموس، سس ارده (تاهینی) یا سس تند نیز سرو کرد.

بیشتر مردم معمولاً فلافل را به عنوان غذای اصلی همراه با برنج، سالاد های مختلف مانند سالاد یونانی و سس می خورند. با این حال، به دلیل افزایش سریع محبوبیت آن، بسیاری از رستوران ‌ها نیز اکنون  فلافل برگر یا ساندویچ آن را به منوی خود اضافه کرده اند.

خواص شگفت انگیز فلافل

منبع عالی پروتئین گیاهی و فیبر است، دو ماده مغذی که شما را برای مدت طولانی تری در طول روز سیر نگه می دارند. فیبر موجود در نخود با کاهش سرعت جذب کربوهیدرات به مدیریت و کاهش سطح قند خون کمک می کند.

نخود مملو از ماده معدنی حیاتی به نام منگنز است که به بدن شما کمک می کند تا آنزیم های مورد نیاز برای تولید انرژی را تولید کند. همچنین از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد، محافظت می کند. با نخود موجود در فلافل، می توانید تا 80 درصد DV دریافت کنید.

علاوه بر این، فیبر نخود می تواند سلامت روده را بهبود بخشد، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی از جمله مس، ویتامین B، آهن، منیزیم، روی و فسفر است.

نخود موجود  می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، کاهش گرگرفتگی پس از یائسگی و حتی محافظت از بدن شما در برابر پوکی استخوان کمک کند. همه اینها به لطف آنتی اکسیدان هایی به نام ساپونین است که می توانید در نخود پیدا کنید.

آیا فلافل غذای سالمی است؟

اگرچه فلافل حاوی مواد مغذی است، اما غذایبهتر است با روغن کم سرخ شود. اگر در روغن غیر اشباع سرخ شود، محتوای کالری آن به‌ طور چشمگیری افزایش می یابد. با این حال، پختن فلافل با استفاده از روغن باکیفیت مانند روغن زیتون، روش بهتری است و می توان گفت از اسرار فرمول فلافل نیز می باشد.

دانشمندان معتقدند منبع خوبی از پروتئین بالا است که به بدن کمک می کند اسیدهای آمینه تولید کند. اسید آمینه، بلوک های ساختمانی برای ماهیچه های بدون چربی هستند. بنابراین برای ورزشکاران نیز بسیار مفید می باشد.

این غذا به طرز شگفت انگیزی کم کالری است. نخود و سبزیجات داخل آن بسیار کم کالری هستند.غذاهای گیاهی زیادی وجود دارد که سرشار از گلوکز و قند هستند، اما خوشبختانه کاملاً عاری از هرگونه قند است.
این غذا به طور کامل از سبزیجات و حبوبات تهیه می شود که هیچ کدام حاوی شکر نیستند. بنابراین غذای سالمی محسوب می شود.

سخن پایانی

فلافل ، یک غذای خاورمیانه ای است. این فست فود از نخود تهیه می شود و بسیار خوشمزه است. صرف نظر از تنوع طعم منطقه ای، همه فلافل ها با نخود خشک، لوبیا ترکیبی از این دو تهیه می شوند. (اسرار فرمول فلافل) سبزیجات و ادویه های آن است. این غذا به عنوان یک گزینه پروتئین گیاهی کامل در نظر گرفته می شود.

بهتر است این غذا را بلافاصله پس از پختن سرو کنید. زیرا گرم آن خوشمزه تر و لذیذ تر است. این خوراکی در میان گیاه خواران به دلیل ترد بودن و داخل لطیف با داشتن موادی مانند سیر، جعفری و ادویه جات بسیار طرفدار دارد.

همان گونه که در مطالب بالا هم گفتیم، این غذای خوشزه حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کربوهیدرات است. همچنین دارای مقادیر قابل توجهی فیبر محلول است که به کاهش کلسترول بد، از بدن کمک می کند. نخود سرشار از کلسیم، آهن و پتاسیم است و که آن را به یک غذای گیاهی عالی برای جایگزینی گوشت تبدیل می کند.

 

 

درباره تاریخچه فلافل و مسیری که تا پای سفره ایرانیان طی کرد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *